Barnevelsignelse

Giv menighedens præst besked så snart dit barn er født, så menigheden får mulighed for at overbringe en lykønskning. Vi tilbyder barnevelsignelse ved en gudstjeneste, både børn af medlemmer og af ikke-medlemmer.

En barnevelsignelse er en takkebøn og forbøn. Vi siger Gud tak for det nyfødte barn og vi beder om Guds hjælp og velsignelse over barnet og familiens liv. Kontakt menighedens præst for at aftale barnevelsignelse.

Hvorfor barnevelsignelse og ikke dåb?

Som baptister lægger vi stor vægt på den enkeltes ansvar overfor Gud, for troen er ikke noget der gives pr automatik i en dåb. Nej, tro er en gave som man personligt tager imod. Og når man selv er kommet frem til, at man vil følge Jesus, så kan man også selv følge ham gennem dåbens vand, og selv bekende ham som sin Herre og Frelser

Barnevelsignelsens funktioner

Forældrene træder sammen med menigheden frem for at takke Skaberen for dette nye barn, der er kommet til verden. Handlingen udtrykker at forældrene ser at deres barn som en Guds gave til dem, og at de gerne vil tage deres åndelige ansvar for barnet.

Sidst men ikke mindst så er barnevelsignelsen også en handling, der understreger overfor menigheden, at her er der et nyt barn, der kræver deres omsorg og forbøn, og at menigheden vil give barnet og forældrene plads i fællesskabet.

Barnevelsignelsen

Kære [forældre]!
Når I i dag bærer [barnets navn] frem i menighedens midte, så er det for sammen med os at takke for den gave, som Gud har givet jer i lille [barnets navn] og for at bede om Guds velsignelse over hende/ham. Vi glæder os med jer – og byder jer velkommen i Jesu navn ...

... Og de bar nogle små børn til Jesus, for at han skulle røre ved dem; disciplene truede ad dem, men da Jesus så det, blev han vred og sagde til dem: „Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres. Sandelig siger jeg jer: Den der ikke tager imod Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.“ Og han tog dem i favn og lagde hænderne på dem og velsignede dem. – Mark 10,13-16